Movie Review : Jagga Jasoos

Saturday 28 October 2017

Related image

Director : Anurag Basu
Cast : Ranbir Kapoor, Katrina Kaif, Saswata Chatterjee
IMDB Rating : 6.5/10
Trailer : 


I can say this movie is a musical movie just like Barfi! since director pun orang yang sama, Anurag Basu & pelakon pun sama, Ranbir Kapoor. & just like Barfi!, hero ada kecacatan tapi benda tu jadi highlight dalam movie. Macam Barfi! hero pekak & bisu but cute & funny. Dalam JJ pulak hero gagap so he use songs to interact with others. That's why movie ni jadi musical. & yes, the only one actor yang terbukti mampu bawak watak ni haruslah Ranbir since dia dapat award pelakon terbaik dalam Barfi!. 

But is Jagga Jasoos deliver same great storyline as Barfi? 

Nope. 

& that's what disappoint me the most. 

I just watch this movie without involving my brain. Layan je lah dari awal sampai habis. Syukurlah Anurag letak lagu best2 so movie ni boleh letak dalam kategori - entertaining. On average. Thanks Arijit Singh for your beautiful voice. Haruslah lagu Ullu Ka Patta & Galti Hai Mistake tu best. Wajib ada dalam playlist. 

Image result for jagga jasoos

First half memang cantik dengan kisah kehidupan Jagga waktu kanak-kanak macam mana dia boleh berjumpa dengan ayah angkat dia, Tutifuti Badal Bagchi yang sebenarnya seorang ejen perisik India but then bila masuk second half bila Shruti (Katrina Kaif) tolong Jagga cari ayah dia, dah mula dah berkerut sebab logik memang tak wujud dalam movie ni. 

Loopholes memang banyak, I just tutup mata & imagine I tengok movie keluaran production Disney so this movie untuk tontonan umum especially kanak-kanak. Takpelah I just enjoy the breathtaking view of Cape Town, Afrika & India je lah. Tapi ada part VFX tu gagal jugak tapi just ignore lah even SLB pun gagal lagi part ni. Oh, scene Tutifuti tinggalkan Jagga dekat rumah anak yatim tu I cried okay, sebab tempat yang sama dengan Barfi & kesedihan yang sama jugak. Oh yes, team JJ ni shooting dekat kampung yang sama jugak dengan Barfi! that's why I said Anurag Basu nak ulang balik kejayaan Barfi! dulu tapi tu lah, dia gagal. 

Ada lagi scene yang lebih kurang sama di tempat yang sama dalam movie Barfi!

Image result for jagga jasoos barfi

Image result for jagga jasoos barfi

Image result for jagga jasoos barfi

Image result for jagga jasoos barfi

Another thing yang I love in this movie is RanKat's chemistry, even dah breakup pun boleh nampak cantik je onscreen macam dalam Ajab Prem Ki Ghazab Kahani. Oh yeah, movie ni ada jugak elemen komikal macam dalam movie tu. But that's okay, I'm okay. Cuma tak okay sangat bila screentime sampai 2 jam 42 minit sebab movie ni boleh lagi pendek dari tu & some of unnecessary scenes yang buat mengah. 

Image result for jagga jasoos

Lagi menyampah bila tengok ending. No wonder lah movie ni flop dekat box office. Ranbir just waste his talent like always. Pathetic to watch his career progress turns out to be dull and dusty. Takpe lah, harap Dutt biopic nanti dia menyerlah balik. Still letak harapan sebab dia crush Iolls hihu.

1. Team Production +0.5, 2. Visual, +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought 0 = 6.5/10

1 comment

  1. ada plan gak nak tgk cite ni, tapi movie barfi stil the best..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.