Movie Review : 47 Meters Down

Friday 29 September 2017

Tahun lepas ada movie The Shallows pasal medical student terperangkap dengan ikan jerung di laut masa tengah surfing so tahun ni ada 47 Meters Down pun kisah yang sama terperangkap dengan ikan jerung di dasar lautan sedalam 47 meter.


Image result for 47 metres down review

Director : Johannes Roberts
Cast : Claire Holt, Mandy Moore, Matthew Modine
Rating : 3/10
Trailer : 


The idea of this movie is great. What would you do if you're sorrounded by shark with no oxygen tanks and no one to help you. So I decided to watch this movie ye lah sebab ada big question on your head about the ending. The curiosity is really damn high. Tapi tu lah, kadang tu kita nak pelangi tapi kita dapat petir. 

Sembang pasal movie shark, the exaggeration is there kan? Sama lah macam dalam movie ni cumanya movie ni dia extra sikit bila dia exaggerate sampai nampak bodoh. Why? Okay, forst of all kau nak pergi tengok ikan jerung yang besaq gedabak and dari kecik lagi kau memang dah tahu yang jerung ni makan orang even tengok signboard kawasan laut tu ada jerung pun kau dah decide untuk patah balik kan? But not with these beauties heroines sisters ni gigih sangat nak tengok jerung dalam sangkar yang berkarat, say whatttt?

Image result for 47 metres down review

Kau tengok sangkar berkarat tu dengan jerung gedabak pun kau dah boleh fikir sekali dia libas je sangkar tu dah berkecai. 

Second, bila sembang pasal underwater, kita akan sembang tekanan. Bila ada tekanan hearing system kita akan terkesan tapi dalam movie ni dia punya hearing system memang tip top walaupun dah terluka sebab dah pergi ke bawah sampai 47 metre. Again, where's the logic? Ye lah memang lah ni movie tapi letak lah logic sikit. Dah lah dari awal movie sampai habis tak nampak pun communication device diorang tapi elok je sembang tau.

Image result for 47 metres down review

Third, I'm not a diver tapi tu lah kalau kau guna oxygen tank dengan kadar yang sangat terhad lepastu boleh pulak duduk dekat bawah tu lama kemain. Beria suruh control diri jangan panik sebab nanti oxygen habis tapi memasing menjerit menggelupur bersepah buih keluar but everything is under control. Oxygen tank boleh tahan lama kemain. 

Fourth, apa benda wei kapten kapal suruh dua beradik ni tunggu je dalam sangkar sampai bantuan sampai? Gila ke apa? Memang lah selamat dari jerung tapi oxygen bergerak kot. Bantuan dah lah lambat gila nak sampai! 

Lastly, apa benda lah orang yang hantar bantuan tu turun ke dasar laut yang penuh dengan jerung without extra preparation. Memang kena makan je lah cerita dia dengan ikan jerung. Apa benda lah movie ni. 

Image result for 47 metres down review

Dalam movie ni nak puji the sharks je sebab pandai buat saspen. Menjerit sebab terkejut jerung datang entah dari mana. Yang lain tu entahlah rasa menyampah je tunggu ending. 

1. Team Production 0.5, 2. Visual 0, 3. Audio 0, 4. Storyline 0, 5. Casting 1, 6. Genre 0.5, 7. Themes 0.5, 8. Editing 0, 9. Social Message 0, 10. Personal Thought 0

2 comments

  1. Hahaha Mai tak tengok dah cerita ni sebab adik Mai bagi bad review haritu :P

    ReplyDelete
  2. crita mcm ni slalu best.. tp taktau la kalo tetiba xbest kan.. cite mcm ni jarang ada..slalu cinta je kan.. sesekali tukar, best jugak kn..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.