Cuti-Cuti Malaysia Di Kuala Lumpur

Friday 20 October 2017

Tak sangka 2017 dah nak sampai ke penghujung dalam masa beberapa bulan je lagi. Hujung tahun macam ni selalunya ramai yang akan cari destinasi pelancongan tak kurang juga dengan destinasi percutian romantik untuk pasangan pengantin baru since hujung tahun sinonim dengan kenduri kahwin, musim nasi minyak. 

Siapa je pernah terfikir nak bercuti di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ataupun lebih dikenali dengan KL, salah satu bandar metro yang pesat membangun di Malaysia dan juga Asia Tenggara kerana kepadatan penduduknya dan juga ekonominya. Bukan saja Kuala Lumpur dikenali dengan bandaraya ibu kota yang pesat tapi keunikan sejarahnya juga sarat di sini. KL terkenal dengan pusat kewangan dan ekonomi Malaysia, tak dilupakan juga merupakan pusat budaya dan juga tapak keagamaan di negara ni. 

KL pun dari dulu lagi memang salah satu pusat pelancongan terkenal Malaysia. Kuala Lumpur adalah bandar paling pesat keenam di dunia, dengan bilangan 8.9 juta pelancong setiap tahun. Walaupun dah 2017, jangan terkejut kalau team Bollywood ataupun produksi dari negara lain masih pilih Kuala Lumpur sebagai salah satu tempat menarik untuk lokasi penggambaran. Dekat mana? KLCC, Dataran Merdeka, Pavillion etc. 

Image result for pavilion malaysia

Walaupun ramai yang reject Kuala Lumpur sebagai destinasi percutian domestik sebab kos yang mahal tapi banyak jugak tempat percuma yang korang boleh lawat dekat sini. Antaranya Taman Eco Rimba KL, Taman Orkid, Taman Botani Negara, Muzium Diraja Polis, Muzium Tekstil Negara, Muzium Bank Negara, Dataran Merdeka dan banyak lagi. Nampak macam hambar ataupun cliche tapi semua tempat ni bila masuk boleh tahan lama jugak nak lepak kat dalam sana. Well, I did. 

Nak pulak sekarang ni ramai yang kaki Instagram, untuk dapatkan landskap cantik & menarik, Kuala Lumpur bukan satu pilihan yang asing. Belum sembang bila masuk festive season, decoration dekat KL memang menjadi tarikan. Di shopping mall ataupun di jalanraya, you guys boleh bergambar di mana tempat yang korang suka.  


Image result for eco rimba kl

Yang bestnya bila bercuti di Kuala Lumpur, you guys tak perlu risau pasal public transport sebab korang boleh pilih je nak naik kenderaan apa. Sekarang pula dah ada perkhidmatan Uber & Grabcar yang memudahkan penduduk kotaraya & juga kepada pelancong. Tak sampai 5 minit pun untuk tempahan melalui applikasi. Taknak stuck di jalanraya, korang boleh try naik pengangkutan awam yang baru je siap dibina tahun ni iaitu MRT kalau dah bosan dengan KTM, LRT ataupun monorel. Lagi cepat, lagi selesa. Yang terbaru, perkhidmatan basikal sewa dari oBike macam dekat Jepun sana antara inisiatif untuk mengurangkan pencemaran di KL. Sambil bercuti, sambil bersukan sambil tunjuk rasa sayang kepada alam sekitar.. 

Image result for obike kl

Nak makan pun tak susah sebab banyak kafe dan restoran tak kurang juga dengan kemunculan foodtruck yang semakin banyak menggantikan warung tepi jalan di ibu kota ni. Bab makanan halal, perlu lagi ke nak runsing? Restoran 24jam pun banyak dekat KL ni, belum sembang pasal uptown yang terkenal dengan suasana meriah ibu kota. :)

Sembang pasal hotel tempat penginapan, dekat KL semestinya penuh dengan hotel penginapan dan motel bajet tapi kenapa pilih tempat penginapan ala kadar bila korang boleh pilih yang terbaik? You guys boleh usha Corus Hotel, KL yang terletak di Segitiga Emas gabungan Jalan P.Ramlee, Jalan Sultan Ismail dan juga Jalan Ampang. Lokasinya di tengah ibu kota memang cun habis sebab korang dah tak payah sakit kepala untuk rancang perjalanan dari hotel ke tempat lain! 


Related image

Walaupun berada di tengah kota yang pesat, Corus Hotel memang mengutamakan keselamatan para pelanggan so you guys tak perlu risau dengan safety dekat sini. Bila check in dekat sini, automatic boleh bertukar kepada mode bercuti & serahkan semua kerisauan tu dekat staf Corus Hotel je. Not to mention, makanan dekat hotel ni pun sedap & murah. Yang mana dah bosan dengan masakan Melayu, boleh try makanan Jepun ataupun Western dan juga aneka makanan yang lain. 


Image result for corus hotel kuala lumpur

Related image

Image result for corus hotel kuala lumpur

Lepas penat berjalan, boleh relakskan diri korang di Danai Spa ataupun beriadah di kolam renang yang disediakan. Bilik yang cantik dan selesa ditambah dengan pemandangan ibu kota terutamanya KLCC antara salah satu sebab kenapa Corus Hotel menjadi pilihan ramai. Tak kurang juga dengan service dari staf semuanya friendly & very much helpful. Bila bercuti di hotel terbaik, haruslah service pun terbaik.

Related image

Image result for danai spa corus hotel kuala lumpur

Nak merasa pengalaman di Corus Hotel ni korang tak perlu risau dan tunggu lama untuk menabung sebab sekarang Corus Hotel bergabung dengan Traveloka berusaha berikan yang terbaik untuk percutian korang semua. Caranya mudah, korang hanya perlu book Corus Hotel Kuala Lumpur Di Traveloka   untuk tawaran promosi yang hebat. Nak book macam mana? Sign up je dekat website ataupun apps Traveloka untuk promosi & tawaran terbaru dari team Traveloka. Mudah kan? Apa lagi? Jom bercuti dengan Traveloka! 

7 comments

  1. Cantiklah hotelnya, kalau dah takder tempat nak berehat, KL pun boleh juga kan

    ReplyDelete
  2. tak pernah book guna traveloka lagi...so far byk guna Agoda atau book sendiri...

    ReplyDelete
  3. info yg baik..mntau taun depan rezeki
    boleh la bercuti2 kat KL...

    ReplyDelete
  4. masyaAllah gempaknya! heaven betul dpt masuk hotel tu smbil2 jln kt kl..fuhh~ hilng stress ai

    ReplyDelete
  5. wowww, bestnyaaa. cuti2 dalam malaysia pun best jee kan..")

    salam kenal, singgah follow ye..")

    ReplyDelete
  6. Salam singgah. Jom join GA saya, anda dijemput! :D

    http://www.akuseorangtraveler.com/2017/10/tak-nak-sunyi-sepi-lagi-giveaway-by.html


    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.